Nejdůležitější dámský dopněk

Začátkem dvacátého století začaly mít ženy na kabelky daleko větší nároky. Kabelky už neplnily pouze funkci ručního zavazadla, ale staly se nedílnou součástí každodenního života. Poprvé se také objevily pevnější vystužené kabelky, které nahradily nejrůznější váčky, vaky, měšce a kapsáře a tím začala éra moderních kabelek.

Jelikož ženy potřebovaly kabelky pro každou příležitost. Vznikaly kabelky společenské, jako malé kabelky, psaníčka, nebo rukávníky, které dámy nosily do divadel a na kancerty, ve kterých byly speciální přihrádky kupříkladu na divadelní kukátka, či vějíře, pracujícím ženám vyhovovaly spíš větší kabelky, kožené nákupní tašky, či dokonce menší kufříky. S větším a specifičtějším množství předmětů, které ženy v kabelkách nosily se kabelky stávaly členitější a měly více specifických přehrádek pro konkrétní předměty, jako zrcátka, kosmetiku a podobné předměty. S nástupem papírových peněz se v kabelkách objevily i speciální přihrádky na bankovky. Po první světové válce přišly do módy elegantní malé kabelky, nebo psaníčka bez popruhů, které se musely nosit v ruce, nebo v podpaždí, tak jak to známe z filmů z tehdejší doby. Ty byly často zdobeny nejrůznějšími geometrickými motivy. Zajímavé je, že poté, co byla objevena Howardem Carterem v roce 1922 hrobka krále Tutanchamona, přišli do módy více vzory exotické.

historie kabelek

Ve třicátých letech už byl v podstatě sortiment zavazadel shodný s dnešním. Umělecký styl ART DECO přinesl kabelkám nejen abstraktnější nádech, ale i nové materiály ze kterých se kabelky vyráběly, z nichž nejvýznamější byly plasty a začaly se rovněž používat zipy. Trend luxusních kabelek tohoto stylu však ukončila druhá světová válka. Spousty materiálů a doplňků se stalo nedostatkovým zbožím a kabelky se vyráběly z levnějších a dostupnějších materiálů, napříkad umělé hedvábí na kabelky, dřevo na rámy kufříků a kufrů a podobné. Hodně žen si v této době také vyrábělo kabelky doma, většinou z látky, které měly zatahovací šňůrku místo zipu, či klipsny. Kabelky byly také přizpůsobovány válečným událostem a situaci, které v té době panovala. Vzhledem k tomu že hodně žen pracovalo v těžkém průmyslu, upřednostňovaly se větší kabelky, až kabely s popruhem přes rameno a kupříkladu ve Velké Británii se objevovaly kabelky, které měly dokonce speciální přihrádku pro plynovou masku.

Poválečný růst ekonomiky se odrazil i na trhu s kabelkami. Přední světový návrháři dělají z kabelek a doplňků vůbec nedílnou součást dámské vyzáže. Nezáleží už pouze na oblečení, ale na všem, co má žena na sobě a při sobě a musí věnovat maximální pozornost tomu, aby do této mozaiky každý dílek zapadl tak, jak má. V módě jsou dlouhé úzké sukně a lodičky ke kterým se hodí opět malé kabelky daleko lépe, než praktické tašky přes rameno tolik rozšířené za války a také se jako protiklad k tomuto období velice rychle a snadno ujímají a aby ne, když jsou s nimi ženy o tolik atraktivnější.

Postupem času vzniklo mnoho typů kabelek z nejrůznějších materiálů a nejrůznějších tvarů. Návrháři musí držet krok s módou v oblékání a nové a nové modely kabelek tedy reflektují momentální požadavky žen a velice snadno a rychle se jim přizpůsobují. Módní trendy ovlivňují i alternativní směry v oblékání, které nezřídka pozvolna zasahují do mainstreamových modelů a mnohdy jsou jimi pohlceny, nebo alespoň velmi inspirovány. Sedmdesátá léta byla v těchto směrech v podstatě milníkem. Od květinových dětí byly převzaty výrazné ozdoby, od hnutí punk umělá onošenost, spousty zipů i tam kde žádná kapsa není a podobné. Moderní kabelky rovněž drží krok s technologickým vývojem a s tím, jak se denně setkáváme a používáme daleko více různých přístrojů a elektroniky, i kabelky mění vnitřek a přidávají se kapsy i z venku, tak, aby co nejlépe vyhověli potřebám současné doby.

A toto se samozřejmě netýká pouze kabelek, ale i dalších zavazadel, jako jsou tašky na notebooky, pánské kapsy a dokonce už i cestovní kufry, které v poslední daleko více připomínají kanceláře na kolečkách. Ale o tom zas někdy příště 🙂