Nákupy na internetu

V naší české republice využívá internet zhruba 55% populace, z toho 30 % využívá internet denně. Tyto čísla mají stále zvyšující tendenci. Stále vzrůstající používání internetu a všeobecně komunikačních technologií značně urychluje a usnadňuje komunikaci na v zájem mezi obchodními společnostmi, výrobci a distributory až ke konečnému zákazníkovi, tedy k nám do našeho domova, případně naší firmy máme možnost jakýkoli produkt získat pohodlněji a v kratším časovém úseku.

 

Internet nám poskytuje jednodušší a pohodlnější a především rychlejší proces obchodování. Nakupování přes internet využívá více a více lidí. Výhod je tam hned několik, ovšem existují i rizika s kterými je třeba počítat. Výhodou nákupu na internetu jsou dnes již velice používané porovnávače zboží, kde si můžete srovnat cenu, dostupnost, rychlost expedice a především cenu. Nejpoužívanějším českým porovnávačem je zbozi.cz. Je nutno říct, že porovnávač zbozi.cz funguje poměrně spolehlivě a hlídá klienty, aby údaje uvedené v porovnávači byly přesné, pokud tento porovnávač zjistí nefunkčnost internetového obchodu, případně odhalí nepravdivé údaje okamžitě penalizuje společnost vyřazením minimálně do doby, než si společnost resty napraví.

nakupy

Dalším na českém trhu velkým porovnávačem je Heuréka.cz. Heuréka je v současné době v některých směrech propracovanější a má daleko více funkcí, než zbozi.cz. Například má funkci hodnocení obchodů, tedy jednoduše zjistíte jak jsou ostatní zákazníci spokojeni s nákupem u dotyčné společnosti. Můžete také použít jejich službu, kdy vám systém hlídá cenu vašeho produktu. V reálu to znamená to, že zadáte do databáze zboží o které máte zájem a maximální cenu, za kterou by jste produkt chtěli pořídit a Heuréka vám zašle na e-mail správu v okamžiku, kdy se v porovnávači takové zboží ukáže. Ovšem myslete na to, že dnešní obchodníci na internetu využívají různé možnosti reklamy a následného prodeje. Tedy mnoho společností provozující e-shopy například vytvářejí další internetové obchody, které jsou menší a nabízejí v nich omezené množství produktů za levnější ceny, které často ani nemusí být skladem a z tohoto malého e-shopu, kde vlastně ani nic koupit nemusíte, protože třeba nejsou skladem, nebo je na nich jen omezený výběr vás jejich systém přesměruje do centrálního obchodu, kde můžou být ceny produktů vyšší, než jste původně předpokládali. Pokud se zaměříme na cenu produktu je třeba si dobře pročíst obchodní podmínky a zjistit náklady na balné a přepravu zboží, to platí nejvíce pak u zahraničních e-shopů. Pokud se rozhodneme koupit nějaký produkt přes internet, měli bychom dodržovat určitá pravidla. Jestli-že objednáváte produkt z nějakého neznámého obchodu je dobré si o obchodnících něco zjistit. Já začínám tak že si název obchodní firmy, případně její IČO , které musí bez vyjímky každý obchodník zveřejňovat vyhledám na serveru justice.cz, kde zjistím podrobnosti o společnosti.

nakupovani

Uznávám, že je to někdy náročné a zdlouhavé, ale vyplatí se vám přečíst i obchodní podmínky. Pokud vám bude vše srozumitelné a přistoupíte k samotné objednávce, co by měla taková objednávka obsahovat. Kvalitní e-shop by vám také měl nabídnou dostatečný popis samotného produktu a kvalitní velké fotografie, video projekce, případně audio projekce. Internetový obchod by měl tedy striktně obsahovat atributy jako je kontaktní adresa, IČO a telefon. Pokud si vyberete produkt u neznámé společnosti, zjistěte si všechny základní parametry, především dostupnost, cenu balného a poštovného, záruční a po záruční servis a jasné platební podmínky. Platební podmínky můžou být různé.V česku se nejvíce používá plata dobírkou a platba převodem na účet. Platba dobírkou znamená, že za zboží nejdříve zaplatíte na příslušný účet a poté vám společnost zašle produkt na vaši adresu, případně na kterou si zvolíte. Platba dobírkou je u nás asi nejvyužívanější, obchodník zboží pošle prostřednictvím české pošty, případně jiné spediční společnosti a my platíme až v okamžiku, kdy produkt přebíráme do ruky. Platba dobírkou je rizikovější spíše pro obchodníky, neexistuje totiž žádná záruka, že si zákazník zboží vyzvedne a řádně zaplatí. Solidní obchodník by vám měl také nabídnout osobní odběr na pobočce.

nakupovani 2

Dále u nás méně rozšířeným způsobe platby jsou elektronické peníze patří mezi ně PaySec, PayPal, PayPay, nebo Moneybookers. Jsou využívány jako různé elektronické peněženky, kde má prodejce záruku, že za produkt zákazník zaplatí. Tento způsob plateb má sice ještě nějaké úskalí, ovšem stále více se pracuje na jeho bezpečnosti, tedy rizika u těchto plateb výrazně klesají a do budoucna se předpokládá že právě tento způsob plateb bude nejvíce využívaný. Když už jsme přímo v e-shopu a objednáváme produkt, co by taková objednávka měla obsahovat. U některých internetových obchodů bude nutné udělat jednoduchou registraci a přihlášení do interního systému. Některé obchody nabízejí prodej i nezaregistrovaným, ovšem v tom případě vám mohou být odepřeny různé výhody a slevy takzvaných VIP zákazníků. Registrace je výhodná pro obě strany, prodejce má větší jistotu odběru objednaného zboží a má možnost lepší komunikace se zákazníkem, například prostřednictvím telefonu. My jako zákazník máme lepší prostor pro další komunikaci, nákup, nebo reklamaci. A přistupujeme k samotnému objednání produktu a vybráním možnosti platby. Zde je třeba být obezřetný, jde přece o peníze. Konkrétní produkt máme vybraný a postupujeme při objednávce. Každá objednávka bez vyjimky musí zahrnovat ID číslo, neboli číslo objednávky, toto je nutné si někam poznamenat, většina obchodníků nám pošle potvrzovací e-mail, ve kterém tento údaj společně s dalšími údaji bude. Dále by měla být zcela jasně vypsaná cena bez daně a cena s daní, zvlášť cena za balné, poštovné a konečná cena, kterou my zaplatíme způsobem, který jsme si vybrali. Jasná informace o expedici zboží, případně možnost, kde budeme moci zásilku během dopravy sledovat. Zboží, nebo jiný produkt máme objednaný, případně zaplacený a již čekáme až se k nám dostane. Může se nám stát, že se nám produkt nebude líbit, nebo v případě obuvi, nebo oblečení nebude odpovídat velikost. Co dál a na co máme nárok v tomto případě? Podle českých zákonů a ČOI (České obchodní inspekce) máme nárok na vrácení zboží do 8 dnů od obdržení bez udání důvodů. Ovšem tady záleží na daném obchodníkovi jak a především komu zúčtuje náklady na dopravu. Může se nám stát, že obchodník naúčtuje náklady na dopravu nám, to by mělo být popsáno v jeho obchodních podmínkách. Platí, že solidní obchodník by měl bez problému vrátit peníze a náklady na dopravu nám neúčtovat, stejně tak vyměnit bezplatně produkt za jiný. Tak a to je v kostce na co si dát pozor při internetovým nákupu a te´d už honem do nějakého shopu!

 notebook nakupy